El filòsof francès Alain (Émile Chartier) va dir que el punt més visible de
l’home just es troba en el fet que no vol governar els altres sinó que es vol
governar a si mateix. I per tant, això provoca que en els nostres sistemes
representatius les persones que arriben al poder no acostumin a ser persones justes.
Suposo que no cal que justifiqui aquesta darrera afirmació. José Mujica,
president d’Uruguay (conegut per ser el president més humil del món) va dir: “El
poder no corromp la persona, simplement la mostra tal com realment és”.
En filosofia política, de vegades s’han comparat les relacions
internacionals (entre estats) amb les relacions humanes. I sí, en molts sentits
tenen grans similituds, sobretot basades en tres grans tipus de relació, a les
quals es refereix Kapuszinksi quan parla sobre la trobada amb l’Altre: el
conflicte, la cooperació i la ignorància. Aquests tres grans tipus de relacions
existeixen tant en les relacions internacionals com en les humanes. Però si ens
fixem en les relacions des d’una perspectiva més propera, veurem que
generalment les relacions internacionals tenen pocs – o molt pocs – casos d’altruisme.
Sí que podríem considerar alguns casos concrets com a possiblement altruistes
(en el fons els estats són dirigits per persones), però en tot cas són
extremadament excepcionals. Per sort, en la relació entre persones això no és
així. Molt sovint actuem de forma altruista sense esperar una recompensa o un
benefici futur, simplement per empatia humana. Destinem temps i esforç a ajudar
altres persones, per exemple companys de classe resolent dubtes, tot i potser saber
que aquest company mai ens podrà tornar el favor. Sovint ajudem persones que es
troben amb dificultats o mostren debilitats, com un estranger a trobar un lloc
concret, o una persona malalta a realitzar accions necessàries en la vida
quotidiana. Malauradament, costa molt de trobar accions similars en les
relacions internacionals, sobretot quan ens trobem que fins i tot “l’ajuda
humanitària” que els països industrialitzats envien als països en
desenvolupament serveix sovint com a forma de pressió i injerència estrangera
en els països més dèbils.
Vist això, jo sovint m’he plantejat una idea que aniria molt en relació amb
la d’Alain. Si ens fixem en qui mou els fils de les relacions internacionals, o
en menor escala, de les relacions polítiques o empresarials a nivell subestatal
o inclús municipal, ens trobarem que en la gran majoria dels casos són persones
que prèviament han volgut assolir poder. Una persona que no té un afany de
poder difícilment arribarà a ocupar llocs decisius en la presa de decisions dels
òrgans més poderosos del planeta, ja siguin estats, grans entitats financeres o
empreses transnacionals. A més a més, és molt probable que les persones que
hagin assolit aquests llocs de poder ho hagin fet en un clima de competència
bastant salvatge (característica bàsica del sistema capitalista), amb la qual
cosa segurament hauran oblidat els seus valors més humans, la seva honestedat,
si és que mai n’han tingut. Per tant, fent una generalització bastant agosarada
entre persones honestes i no honestes (una generalització que ens servirà
nogensmenys per fer entendre aquesta idea), ens trobaríem que la proporció
varia dràsticament en els dos tipus de relacions. Si entre les relacions
humanes ens podríem trobar un percentatge – me l’invento absolutament – del 70%
de persones honestes (altruistes, amb uns valors morals sòlids, que només
busquen governar-se a si mateixos) i un 30% de persones deshonestes (egoistes,
amb uns valors morals febles, amb afany de poder), aquesta proporció entre les
persones que ostenten el poder en òrgans decisius marcats per la competència
salvatge, podria ser – també inventat absolutament – d’un 10% de persones
honestes i un 90% de persones deshonestes, o inclús més exagerada.
Com he dit, l’explicació es constitueix sobre una clara generalització i
les xifres són absolutament inventades, però el que resulta important en l’explicació
no és la xifra en si sinó la diferència dràstica proporcional que jo crec que
existeix entre les persones que col·loquialment qualificaríem de “normals i
corrents” (el famós 99%) i la minoria de persones poderoses (el famós 1%). Aquesta
diferència és la que ens pot ajudar a comprendre per què les relacions
internacionals (incloent estats, empreses i bancs) mostren un tan baix
percentatge d’altruisme en comparació amb les relacions humanes.
Un altre pensador francès, en aquest cas Etienne Chouard, proposa una
solució basada en assolir una democràcia real que no deixi el poder en mans
dels poderosos sinó del poble, més en la línia de la democràcia grega (on, per
exemple, els representants polítics eren escollits a l’atzar entre el conjunt
de ciutadans, intentant evitar així deixar el poder en mans de persones
deshonestes). És ben clar que aquesta idea avui és força utòpica, igual que ho
van ser les eleccions per sufragi universal durant molts segles. Però si algun
dia volem assolir una major democràcia, o una democràcia real, ja va sent hora
que l’opinió pública es qüestioni més profundament l’actual sistema polític i que
superi la creença que escollir cada quatre anys dos líders polítics establerts és
sinònim de viure en democràcia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario