Encara tinc molt present una discussió que vaig tenir l’agost
passat sobre les diferències entre ciències socials i naturals, on una persona
afirmava de forma categòrica i simplista que els científics naturals eren
"millors" que els socials a l'hora d'elaborar teories i esquemes. Jo
el contradeia fent-li patent el caràcter ultra-dinàmic i canviant de l’objecte
d’estudi de les ciències socials en comparació amb les naturals, i l'enorme
dificultat que això comporta a ciències com l'economia, la geografia, la
demografia o la política per elaborar esquemes i teories estables (a diferència
del que li suposa a ciències com la física, la química, la geologia o la
biologia, amb uns objectes d'estudi molt més estables).
Avui, estudiant geografia regional, m’he trobat amb la
recerca d'un geògraf francès com Paul Vidal de la Blache (1845-1918), la qual
reflecteix el caràcter extremadament mutant d'un objecte d'estudi com les
regions geogràfiques. Vidal entenia les regions com a objecte d’estudi principal
de la geografia, espais subestatals però supramunicipals on s'estudiava el medi
físic i el medi humà per tal de descobrir el "gènere de vida", la
identitat natural de la societat d'aquella regió. Aquesta era la premissa de
Vidal, en un entorn altament rural i natural. Amb el temps va adonar-se que era
necessari afegir un nou factor en l’estudi: la circulació (els fluxos, la
relació entre els diferents gèneres de vida, les diferents regions naturals). Però
el més important és que, finament el 1917, Vidal reconeix un fet. Un fet molt
important. El geògraf francès reconeix que el seu objecte d'estudi s'està
quedant obsolet. I per què? Doncs pels intensos, dinàmics i veloços processos
d'industrialització que estaven tenint lloc a França. Aleshores reconeix que és
necessari analitzar les interrelacions entre ciutats i àrees d'influència i no
pas els lligams entre societat i medi com havia fet fins aleshores, amb la qual
cosa canvia totalment l’objecte d’estudi i les teories i esquemes anteriors
queden obsolets!
Amb tot això, jo em pregunto: davant d’un objecte d'estudi
(la societat, la humanitat) tan extremadament canviant i heterogeni, és
realment òptim que les ciències socials cerquin esquemes teòrics objectius,
estables i perpetus com en el cas de les ciències naturals? Quin resultat pot comportar
això? Doncs resultats molt negatius, si ens fixem, per exemple, en teories
econòmiques neoliberals. Quan s'ha intentat entendre l'economia com una ciència
quasi pura, natural, tot buidant-la del seu sentit humà, i establint esquemes
teòrics inviolables, els resultats han estat catastròfics. El neoliberalisme
s'ha mostrat contínuament fracassat, però en tractar-se d'un esquema lògic aparentment
molt “científic” i "natural", resulta còmode i fàcil d’aplicar per
certs economistes, però completament erroni. Completament erroni a l’hora d'aplicar-lo
en un món extremadament divers i canviant, on possiblement les teories econòmiques
liberals van resultar útils i necessàries per l'economia de l'Europa occidental
del segle XVIII, però ja no ara. I encara menys en països de cultura i història
econòmica tan diversos com el Sud-est asiàtic, Àfrica o Llatinoamèrica! Però
sembla ser que algunes universitats de caire neoliberal, recolzades per institucions
com l'FMI, es mantenen fidels a aquesta teoria que s’ha mostrat totalment
obsoleta, possiblement perquè és una teoria que beneficia una minoria
poderosa... D’altra banda, el keynesianisme va funcionar molt bé als països
occidentals a partir dels anys 30, però la realitat econòmica actual requereix
modificacions en aquest esquema. El marxisme va tenir una enorme cabuda en la
societat europea del segle XIX, però actualment també requereix correccions per
no caure en errors passats.
És evident que ciències com la física, la química o la biologia
no es troben amb aquests obstacles. Per què? Doncs perquè l'Univers o la
composició dels organismes canvia molt més lentament que la Humanitat. Les dinàmiques
universals, la composició del planeta, les energies i forces com la gravetat
experimenten canvis a molt, molt llarg termini, on els com a màxim 5.000 anys
que portem els humans estudiant aquests fenòmens, no signifiquen absolutament
res. Però en economia, geografia, política o demografia, han existit canvis
enormes i estructurals durant aquest temps.
Per tant, no sembla més lògic que les ciències socials se
centrin en solucionar les necessitats de cada moment i lloc precís? Aleshores, possiblement,
en una perspectiva més general, ens adonarem que efectivament existeixen certes
tendències esquematitzables en la història humana que podran servir de model o
inspiració en el conjunt de casos particulars. Però aquestes seguiran sense ser
perpètues, mai no seran perpètues, degut a l'extrema complexitat del fenomen
humà. Sempre podrà arribar un moment, en algun lloc del món, on es trenqui
aquest esquema. I això converteix les ciències socials en no-ciències, en ciències
menors? No, en absolut. O sí, tant és. Què més dóna? De fet, diguem-li com
vulguem, diguem-li ciència o diguem-li descripció o diguem-li instrument. Perquè
diguem com li diguem, la seva importància seguirà sent cabdal i imprescindible
ja que la societat humana, dinàmica i efímera, seguirà sempre necessitant
persones prou valentes i dedicades com per buscar solucions que millorin el
benestar de les persones. I resulta molt injust que la impossibilitat de trobar
models teòrics perpetus porti científics d’altres camps a menysprear-los o
despretigiar-los, perquè la tasca que fan per la humanitat es enorme, tan
enorme com la de les ciències naturals o pures.
No hay comentarios:
Publicar un comentario