He trobat força interessant aquest
article de cara a veure un exemple d’un treball sobre Geografia de la Infància,
ja que de vegades costa pensar en els dos conceptes de “Geografia” i “Cultura o
Sociologia” aplicats en un mateix treball.
De l’article destacaria la rellevància
que tenen les característiques dels carrers en el desenvolupament de la infància
dels nens, que es descriu en aquest fragment: “La infancia en el sur de Ámsterdam juega menos al aire libre de lo que
juegan los niños y las niñas en Wognumerstraat. El ambiente al aire libre es,
sin duda, mucho menos atractivo, con las aceras muy estrechas y una gran
cantidad de coches aparcados en la calle”. Em sorprèn pensar com aquestes
diferències poden arribar a influir tant en la vida dels infants, ja que per
ells el joc i la relació amb altres infants constitueixen aspectes molt
importants en el seu desenvolupament. I veiem com aquests aspectes van
estretament lligats a les característiques de l’espai. Aquesta idea es resumiría
en el següent fragment: “Las condiciones
sociales y espaciales que favorecen el juego al aire libre a menudo no se
tienen en cuenta como medios capaces de romper determinadas formas de
segregación”.
D’altra banda, també destacaria el
fragment que diu “Queda claro, pues, que
las amistades homogéneas son más propias de la infancia que las relaciones que
cruzan edades, clases y etnias”. Fins i tot en el barri del Nord d’Amsterdam,
que és on existeix una major socialització entre infants fora de l’escola i una
major diversitat ètnica, trobem aquesta descripció: “Prácticamente todos ellos tenían, como nos comentaron, «mejores amigos»
y «mejores amigas» y en casi todos los casos eran amistades con las que
compartían el mismo origen socioeconómico o étnico”. No he pogut evitar
relacionar aquest fet amb l’escola on estic treballant aquest curs. Es tracta d’una
escola de la ciutat anglesa de Nuneaton i em vaig fixar que tot i que dins les
aules els alumnes de diverses ètnies treballen, es relacionen i sovint seuen
junts, a l’hora de dinar generalment seuen en taules separades. El 27 de
setembre vaig decidir anotar la distribució dels alumnes per taules i em va
sobtar que d’un total de 15 taules només en 4 existís una mescla entre orígens
ètnics i també en 4 una mescla entre gèneres. I només en una hi havia mescla de
gèneres i origen ètnic.
A banda de citar l’homogeneïtat ètnica
de les amistats, en estudis posteriors caldria aprofundir en les causes d’aquesta
característica que es repeteix en les tres escoles d’Amsterdam i també a la
meva escola d’Anglaterra. Seria interessant esbrinar si els infants tendeixen
cap a amistats homogènies perquè els barris on viuen són homogenis (o potser
comparteixen més temps en els seus respectius llocs de culte) o si hi ha algun
component lingüístic, entre d’altres (tot i que en el cas de la meva escola
vaig fixar-me que tots els alumnes parlen anglès entre ells, encara que siguin
d’un mateix origen ètnic no anglès). Aquesta homogeneïtat ètnica que s’aprecia
en les amistats dels infants no mostra un bon nivell d’integració, o
possiblement constitueix un símptoma d’una integració imperfecta que provoca
segregació. Per això caldria estudiar-ho més a fons.
No hay comentarios:
Publicar un comentario