Estem
bastant acostumats a llegir valoracions i judicis sobre Àfrica des de
punts de vista europeus, ja sigui a través d'exploradors, polítics,
economistes, activistes... Aquest fet sovint ha portat a crear una
percepció molt paternalista i etnocèntrica sobre la realitat africana,
en què sembla que fins i tot a l'hora d'analitzar aquest continent,
haguem de ser els europeus els que ho fem, en comptes de ser els propis
africans. De vegades fins i tot hi ha hagut casos insultants de suposats
intel•lectuals europeus que han mostrat el colonialisme com un fet
positiu pel continent africà, com si les societats d'allà haguessin
estat esperant l'arribada dels europeus per "progressar".
Res més enllà de la realitat, però encara hi ha gent que d'una forma més o menys inconscient construeix la seva visió damunt d'aquest paternalisme racista envers Àfrica. Un dels exemples que posen és que les potències europees hi van construir infraestructures modernes. Doncs bé, en el llibre 'Self-determination and nacional unity. A Challenge for Africa' podem llegir el punt de vista d'un intel•lectusl africà, en aquest cas sudanès (Francis M. Deng), que en un fragment precisament denuncia el tema de les infraestructures colonials i mostra com el seu impacte, lluny de resultar beneficiós per les societat africanes, va contribuir a condemnar-les al subdesenvolupament i la divisió.
A més el tema resulta molt interessant des d'un punt de vista geogràfic, com a exemple de la importància transversal que suposa la construcció d'una determinada xarxa d'infraestructures de comunicació per un país. L'impacte va més enllà del possible dinamisme econòmic, ja que pot suposar una enorme alteració ambiental, social i cultural, que a la llarga pot tenir una gran influència en la integració nacional d'un país i en el seu desenvolupament econòmic:
"Colonialism, through the nature of commercial relations it instituted in Africa, also created long-term distortions in Africa's political economy. Transportation networks, especially railroads and related infrastructure, were specifically designed to satisfy the colonial country's trade needs and not intended to support the economic growth within the indigenous economy. Many African countries are not served by inter state roads which can serve as the arteries of regional tarde. Indeed the picture is the same within countries where there are no road networks that connect districts to encourage inter-district interaction. All provincial and district roads lead to the capital city. Colonial powers imposed unfavorable terms of trade and strongly skewed economic activities toward extractive industries and exportation of primary products which continued into the post independence states and are today the major reason for Africa's lack of competitiveness in the global economy. As a result of the distorted nature of an African economy, the political competition among political groups in many African states is not often aimed at creating viable national economic systems, but rather at encouraging the capture of key economic sectors for a factional advantage."
Res més enllà de la realitat, però encara hi ha gent que d'una forma més o menys inconscient construeix la seva visió damunt d'aquest paternalisme racista envers Àfrica. Un dels exemples que posen és que les potències europees hi van construir infraestructures modernes. Doncs bé, en el llibre 'Self-determination and nacional unity. A Challenge for Africa' podem llegir el punt de vista d'un intel•lectusl africà, en aquest cas sudanès (Francis M. Deng), que en un fragment precisament denuncia el tema de les infraestructures colonials i mostra com el seu impacte, lluny de resultar beneficiós per les societat africanes, va contribuir a condemnar-les al subdesenvolupament i la divisió.
A més el tema resulta molt interessant des d'un punt de vista geogràfic, com a exemple de la importància transversal que suposa la construcció d'una determinada xarxa d'infraestructures de comunicació per un país. L'impacte va més enllà del possible dinamisme econòmic, ja que pot suposar una enorme alteració ambiental, social i cultural, que a la llarga pot tenir una gran influència en la integració nacional d'un país i en el seu desenvolupament econòmic:
"Colonialism, through the nature of commercial relations it instituted in Africa, also created long-term distortions in Africa's political economy. Transportation networks, especially railroads and related infrastructure, were specifically designed to satisfy the colonial country's trade needs and not intended to support the economic growth within the indigenous economy. Many African countries are not served by inter state roads which can serve as the arteries of regional tarde. Indeed the picture is the same within countries where there are no road networks that connect districts to encourage inter-district interaction. All provincial and district roads lead to the capital city. Colonial powers imposed unfavorable terms of trade and strongly skewed economic activities toward extractive industries and exportation of primary products which continued into the post independence states and are today the major reason for Africa's lack of competitiveness in the global economy. As a result of the distorted nature of an African economy, the political competition among political groups in many African states is not often aimed at creating viable national economic systems, but rather at encouraging the capture of key economic sectors for a factional advantage."
No hay comentarios:
Publicar un comentario