Fa
menys d'un any van tenir lloc unes portestes contra l'augment del
transport públic a São Paulo, però els mitjans tradicionals no n'estaven
informant gens. Les protestes no es van aturar, i de fet es van
escampar a ciutats limítrofes, però els mitjans tradicionals seguien
sense dir res. En pocs dies ja hi havia protestes a les principals
ciutats de Brasil, i els mitjans tradicionals van començar
a ridiculitzar els manifestants. En una setmana, tot el país es trobava
dominat per les manifestacions, que ja no només exigien un preu del
transport just, sinó canvis estructurals en el país. Finalment, les
televisions, les ràdios i la premsa van haver de començar a informar.
Pocs dies abans de la moguda a São Paulo, a Istanbul un grup
d'indignats van ocupar el parc Gezi contra la construcció d'un centre
comercial en el seu lloc. Tot i el silenci dels mitjans, l'ocupació del
parc es va consolidar. Tot i la posterior ridiculització i
criminalització de l'ocupació per part dels mitjans, les protestes es
van estendre per tot el país i van fer tremolar el govern. Tot i que un
dels principals canals televisius estigués emetent un reportatge sobre
pingüins mentre tenia lloc una de les principals manifestacions
d'aquells dies, el projecte del centre comercial finalment es va acabar
suspenent.
Aquests dies els mitjans tradicionals de l'Estat
Espanyol no han informat gens sobre les Marxes de la Dignitat, que
porten gairebé un mes recorrent tot el país amb destí a Madrid el 22 de
març. Però, paradoxalment, «Dignidad 22M» s'ha acabat convertint en
trending topic.
Els mitjans tradicionals han perdut el monopoli
de la informació i de l'opinió pública, i han quedat totalment
desacreditats (o, per ser més exactes, s'han "auto-desacreditat", en un
pèssim intent de seguir la mateixa estratègia del silenci en un context
que ja no és el mateix). Les corporacions mediàtiques tradicionals estan
perdent l'hegemonia de l'opinió pública de la mateixa manera que
s'escola la sorra entre els dits d'una mà. Però qui es quedarà amb
aquesta sorra, qui es quedarà amb aquesta valuosa eina de poder, que és
l'espai mediàtic?
Cal aprofitar aquesta oportunitat perquè
l'esquerra prengui el màxim poder mediàtic possible, com ja va fer
durant el moviment obrer amb el repartiment de diaris als treballadors
de les plantes industrials. L'obsolescència dels mitjans tradicionals
sembla imminent, i potser caldria anar pensant en com guanyar aquest
espai fora de control que cada cop agafa més presència. Com van dir
Luxemburg o Gramsci, sense el control de l'hegemonia no podrem començar a
construir l'alternativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario