Vull destacar dues idees del documental No Logo – Brands, Globalization &
Resistance (2003) de Naomi Klein, que ajuden a entendre la relació que les
grans multinacionals volen tenir amb nosaltres. Hi ha moltes més idees destacables,
però pel que vull explicar més tard, aquestes són les més apropiades.
1). Una primera idea és que la forma de fer publicitat d’aquestes
grans empreses no es basa de cap manera en oferir el seu producte trenta segons
en televisió. Les empreses que més exitoses han estat les que s’han apropiat d’una
gran idea, d’un valor (tot banalitzant-lo), per tal de promocionar-se i
enganxar el consumidor. Tenim nombrosos exemples, com ara Coca-Cola (idea de
joventut), McDonald’s i Wallmart (de família), Disney (del somni americà),
United Colours of Benetton (de diversitat), Apple (de genialitat a través de figures
com Luter King o Ghandi), Starbucks (de comunitat), Virgin o Diesel (de
rebel·lia), empreses de ‘body care’ (de l’ambientalisme) o Tommy Hillfiger (del
rock and roll).
2). Aquestes grans
empreses (que juntes es podrien anomenar “capitalisme”) intenten deixar-nos
sense opció. Sense opció de desconnectar-nos de la publicitat, ja que aquesta
no només ens la trobem a la televisió sinó també a les revistes, als diaris, al
carrer, al metro, als lavabos públics, a les sèries de televisió... Pizza Hut
inclús va llençar un satèl·lit artificial a l’espai amb el seu logotip (serà
perquè les seves pizzes agraden més als alienígenes que als humans).
Aquestes empreses són
contínuament denunciades per activistes que intenten destapar el seu
funcionament i donar-lo a conèixer, sovint davant dels seus propis
establiments. Aquest activisme molesta profundament les grans corporacions
multinacionals ja que les despulla davant dels consumidors tot arrencant-li la catifa
de món perfecte amb la qual cobreixen els centres de les nostres ciutats. Però
a casa nostra tenim una gran empresa que fins ara no ha estat gaire denunciada
pels activistes, i suposo que és perquè ha aconseguit treballar molt bé aquests
dos punts als que m’he referit. Es tracta del Barça.
El Barça ha funcionat
exactament igual que qualsevol altra gran empresa capitalista en els dos punts
comentats. Si ens fixem en el primer punt, el FCB s’ha apropiat d’una idea tant
potent com el sentiment de país, la col·lectivitat nacional, el catalanisme. Però
no és l’única. El Barça s’ha apropiat també de valors com el ‘fair play’, la
solidaritat (Unicef)... I molt més. Igual que empreses com Disney, Nike o Apple,
el Barça ha aconseguit crear un estil de vida, arribant a ser concebut com un
model a seguir, com una base de principis ètics i socials on el comportament
dels jugadors i els comentaris de l’entrenador que es mostren en televisió arriben
a esdevenir sagrats exemples a seguir. El Barça ha aconseguit que els seus
consumidors no el concebin com una empresa, sinó com una identitat, gairebé com
una creença; que no es concebin a si mateixos com a consumidors sinó com a
fans, com a “barcelonistes”, com a “culés”; i que no concebin la seva marca com
una marca, sinó com un escut. Per això es tracta d’una mena de capitalisme
invisible, perquè està cobert per tantes catifes amb tant bons estampats que no
som capaços de veure’l com el que realment és.
En el segon punt, el
Barça també ha fet una molt bona feina. Mitjançant els seus incomptables
productes de màrqueting, un canal de televisió i diversos diaris esportius, el
Barça s’ha convertit en una eterna publicitat que omple les nostres
televisions, carrers, notícies, paralitzant el país cada cop que juga un partit
important, inclús modulant l’organització de la vida de molts de nosaltres.
I per acabar d’adaptar-se
al savoir faire d’una bona gran
empresa capitalista, el Barça manté aliances amb altres marques multinacionals
molt potents. És ben famosa la promoció de la marca Nike a través de les
samarretes i dels seus jugadors, que més que futbolistes acaben sent
personatges publicitaris que serveixen per fer d’espònsors d’aquesta marca, o
ara també d’un país com Qatar, del qual no fa falta que recordi la seva greu
manca de democràcia i respecte pels drets humans. Però bé, el cas de Nike no és
gaire millor. Nike representa el model d’empresa capitalista globalitzada per
excel·lència, amb empreses subcontractades a països com les Filipines o
Indonèsia, on la majoria de treballadores encarnen el perfil d’empleat més
vulnerable i manejable: noies joves que viuen lluny de les seves famílies. D’aquesta
manera, la gran amiga de la marca FCB pot explotar les seves treballadores pagant
preus irrisoris mentre, això sí, paga milions als jugadors del Barça perquè els
promocionin durant trenta segons. És que clar, són estrelles. I nosaltres ens
ho creiem i les aplaudim.
El Barça és més que un
club ja que també és una agència publicitària per a marques com Nike o països
com Qatar i també una permanent cortina de fum que ens té entretinguts cada cap
de setmana (i si hi ha Champions o Copa també entre setmana) per així no veure
què passa realment al nostre entorn. El Barça és una enorme catifa que cobreix
permanentment tot el nostre país i part de l’estranger i que, igual que Disney,
ens explica històries emocionants, ens presenta bons i dolents, ens crea una
realitat paral·lela i ens convida a viure-la com si fos l’única realitat. D’aquesta
manera, el Barça no només fa grans favors a Nike sinó també a totes les grans
empreses en general, és a dir, al capitalisme. Per això, jo també afirmo que el
Barça és més que un club. És el capitalisme invisible.
No hay comentarios:
Publicar un comentario