Bangsamoro és una
regió de majoria musulmana en un país (Filipines) de majoria cristiana. Es
tracta d’una regió delimitada físicament de forma clara en tractar-se d’una
illa i un arxipèlag al sud de l’estat filipí. A nivell polític, però, l’Estat
de Filipines reconeix la regió autònoma del Mindanao Musulmà, que cobreix una
petita part de l’illa de Mindanao i l’arxipèlag de les Sulu.
Es tracta d’una
regió amb una gran diversitat ètnica però amb una identitat sobretot religiosa
entre cristians i musulmans (amb algunes comunitats indígenes animistes). La
regió gaudia d’una plena autonomia abans de l’arribada dels colonitzadors
espanyols, ja que el poder requeia sobre els diferents sultanats de Mindanao. Quan
Filipines es va independitzar dels Estats Units (anys 1930), els musulmans de
Mindanao van demanar no formar part d’aquest estat. A partir dels 1970 comença
un moviment organitzat per la independència de Mindanao. Molt poc satisfets amb
la semi-autonomia que reben, la seva voluntat és la independència o
federalisme. La comunitat musulmana no veu el seu progrés dins un lligam amb l’estat
cristià de Filipines sinó amb un vincle i relació dinàmica amb el món musulmà. La
comunitat musulmana vol recuperar els drets històrics sobre les terres
ancestrals.
La globalització
ha tingut enormes impactes en aquesta regió. Les greus condicions de pobresa i
exclusió així com la degradació del medi són atribuïdes a l’explotació del
sistema per part del capital, els polítics i els contrabandistes. Tot plegat ha
provocat que els musulmans de Mindanao hagin perdut els seus mitjans de
supervivència tradicionals, la qual cosa els ha portat a una situació econòmica
deplorable on les úniques sortides lucratives que el sistema ofereix es basen
en el contraband d’armes, drogues o persones. Al mateix temps, l’explotació de
la mineria i la indústria agrícola per part de les empreses multinacionals ha
destinat els beneficis a l’elit del país tot deixant una porció molt petita per
les poblacions autòctones amb la voluntat de dividir-les entre elles. El
turisme ha portat a promoure i comercialitzar les arts i productes de les
comunitats indígenes de Mindanao però no ha fet el mateix amb els elements
culturals musulmans que no són tan atractius pels turistes. Tot plegat, ha
provocat que moltes persones vegin l’única sortida en els moviments islamistes
independentistes. En aquest cas ens trobem que el procés de globalització
capitalista no només ha marginat completament aquesta regió sinó que ha acabat
amb les seves formes de vida tradicionals, amb la seva cultura, però no amb la
seva existència. De fet, això és el que ha provocat un major sentiment
d’identitat lligada a la seva diferenciació, l’Islam.
A nivell
polític, la democràcia filipina afavoreix la majoria dominant i falla
completament a l’hora de representar la minoria musulmana en el govern estatal.
De totes maneres, els acords del passat mes d’octubre poden ser esperançadors
pels musulmans de Mindanao ja que donen una major autonomia a la seva regió. Els
fluxes i la migració han portat molts musulmans a emigrar a altres zones de
Filipines. Una de les demandes del col·lectiu musulmà de Mindanao és que
aquesta població sigui considerada com una extensió del possible futur estat
musulmà federat i se la instal·li en la
seva regió d’origen. En aquest sentit ens trobaríem amb un xoc entre aquesta
tradicional distinció entre ‘territorial’ i ‘relacional’ que s’intenta pal·liar
amb el repoblament de la regió.
En aquest cas
hem vist una regió espacialment poc compacta (dividia entre illes i part de
Mindanao) però amb un clar i sòlid punt d’unió basat en l’Islam. Trobem que la construcció
regional ha anat directament lligada a una constant amenaça d’assimilació i
destrucció de les seves formes de vida en un context a divereses escales. A escala
nacional, la minoria musulmana de Mindanao se sent asfixiada per un lligam
polític amb la majoria cristiana de les Filipines, on no se senten prou
representats. En una escala mundial, aquesta regió ha estat víctima de diversos
processos externs com la colonització espanyola, el domini nord-americà i
recentment la globalització del capitalisme, que ha intensificat el sentiment
d’identitat i el resorgiment regional. A més, ha introduït la regió de
Bangamoro dins la xarxa migratòria a nivell nacional i global, difonent així la
‘regió’. En una mateixa escala mundial, cal destacar les relacions
transfrontereres a nivell identitari i polític de Bangamoro amb el món musulmà,
per exemple amb altres regions musulmanes minoritàries com la regió de Patani
de Tailàndia o Txetxènia de Rússia. El procés de construcció regional ha anat
marcat per una necessitat identitària clara i ha esat promogut per diversos
grups organitzats com el Front d’Alliberament Moro o el Moviment
Independentista de Mindanao.
Aquesta regió
comparteix bastants punts en comú amb moltes altres regions de països
subdesenvolupats sotmesos a la colonització i instaurats en estats creats des
de fora que no representen les diverses realitats regionals. Punts en comú com
la violència armada, la repressió estatal, la degradació de les formes de vida,
etc.). En una altra situació, podríem trobar regions dins de països
desenvolupats on generalment les identitats es troben més reconegudes a nivell
polític i existeix una major democràcia, representació i protecció cultural. Esteu
d’acord en aquesta divisió general entre les regions del món? De totes maneres,
els dos “tipus” de regió comparteixen la qüestió de la multiplicitat de nivells
de governança, les fronteres estatals, la globalització, les xarxes de
relacions o el procés de construcció regional. Cada regió és un cas únic, per això
us animo a presentar-ne diverses i mirar d’establir comparacions o fins i tot
tendències comunes en relació a les idees de l’article.
No hay comentarios:
Publicar un comentario